مداحی برای دل یا پول یا هردو یا؟



    پول یکی از ارکان اصلی برای انتخاب مداحان برای مساجد و تکایا به شماره می رود. باید بدون تعصب به این موضوع
اعتراف کنیم که دلایل حضور بسیاری از مردم این روزها در برخی مساجد و تکایا به خاطر حضور یک مداح مشهور و معروف می باشد. بسیاری از مداحان جوان بی ادعا و خالص در جاهای دورافتاده هستند که بدون انتظار حتی یک ریال حاضرند مداحی کنند. اینها برای دل خودشان می خوانند.
ادامه این مقاله به آسیب های ناشی از این موضوع مهم در جامعه می پردازد و البته برخی نقاط قوت را نیز برمی شمارد..





شروع:



  پول یکی از ارکان اصلی برای انتخاب مداحان برای مساجد و تکایا به شماره می رود. باید بدون تعصب به این موضوع اعتراف کنیم که دلایل حضور بسیاری از مردم این روزها در برخی مساجد و تکایا به خاطر حضور یک مداح مشهور و معروف می باشد. بسیاری از مداحان جوان بی ادعا و خالص در جاهای دورافتاده هستند که بدون انتظار حتی یک ریال حاضرند مداحی کنند. اینها برای دل خودشان می خوانند.


  طی سالیان گذشته مذاکرات برای جذب مداحان و سخنوران معروف و مشهور به یکی از مشغله و وظایف اصلی هیئت امنای مساجد تبدیل شده است که بعضا چندین ماه قبل بر سر آوردن مداح معروف و نامی اقدام می شود و بعضا رقابت هایی نیز بین مساجد مختلف مشاهده می شود. در این بین برخی از مداحان، متاسفانه این مقوله را تبدیل به یک کسب و کار پرسود کرده اند. بعضا مداحانی پس از چندین هفته مذاکره با مسجدی به توافق نمی رسند و پیشنهاد بعدی را بررسی می کنند.


تاثیر نفس چیست؟


  تاثیر نفس همان چیزی است که این روزها کمتر شاهد آن هستیم، اصولا هرگاه برای عزای امام حسین (ع) پای پول و چانه زنی و قهر و آشتی به میان می آید قابل پیش بینی است که چه بلایی بر سر تاثیر نفس می آید.


   مردم دیگر اشک از چشمان شان به این راحتی ها نمی آید. مداحی دیگر تبدیل به یک تجارت شده است. بسیاری از مداحان معروف دارای راننده و افراد دور و بری زیادی می باشند که از این کار نان خور شده اند. مداحان هر شب در سه جا مداحی می کنند و عجله و سراسیمگی در سخنان و روضه هایشان کاملا مشهود است تا به مداحی های دیگرشان نیز برسند.


مداح مخلص هم وجود دارد؟


   با تمامی این حرف ها باز هم مداحانی را می شناسیم که واقعا مخلصانه و برای دل خودشان مداحی می کنند، جالب اینجاست که این افراد کاملا وضعیت متفاوتی با افرادی که در بالا توضیح داده شد دارند. اینها دارای راننده نیستند و اگر هم دارند آنها هم برای دل خودشان ماشین شان را در اختیار عزاداران امام حسین (ع) می گذارند. جالب اینجاست که اینها هم به خاطر اشتیاق مردم و استقبال آنان چند جا مداحی می کنند ولی از هیچکدام مبلغی دریافت نمی کنند. خیلی از آنها را می شناسیم که وقتی لب به روضه می گشایند اشک از چشمان مردم جاری می شود. مداحی برای اینان بهانه کسب و کار پرسود نیست. نام حاج سعید حدادیان، حاج سید یوسف شبیری زنجانی، حاج جابی اردبیلی و بسیاری از نام های آشنا که واقعا مخلصانه در این راه چندین سال است ثابت قدم مانده اند را همه می دانیم. اینان اشک مردم را به هر قیمت در نمی آورند و حاضر نیستند به خاطر تهییج و تحریک مردم تمام حرکت انقلابی امام حسین (ع) و یارانش را کنار گذاشته، نماز و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر را یک مسئله فرعی قلمداد نموده و دلیل اینکه سپاه امام حسین (ع) شب قبل از واقعه درخواست مهلت برای راز و نیاز کردند را فقط و فقط این بدانند که چون حضرت علی اصغر یک روز مانده بود تا شش ماهه شود تا بتواند قربانی شود بیان نمایند.


امیدواریم برخی از مداحان کمی هم به آخرت شان بیندیشند. بعضی اوقات بعضی کارهایمان آنقدر تکرار می شود که خودمان هم باورمان می شود که کاری که می کنیم درست است.


برگرفته از سایت خوب http://www.icities.ir 

نظرات 1 + ارسال نظر
کورد هنر فرهنگ جمعه 10 آذر 1391 ساعت 15:43 http://www.diarekurd.blogfa.com

سلام دوست عزیز. بنظر که تازه وبلاگتو راه انداختی.اگه مطالب ما به دردت میخوره و میخوای استفاده کنی ما هم خوشحال میشیم(البته همونطور که خودت گفتی با ذکر منبع).انشااله موفق باشی .ممنون که لینک کردی.بگو با چه اسمی لینکت کنیم. سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد